ZPĚT NA WEB BLOG ZPĚT

Blog
Mozkovna Doba čtení 425 sekund

8 důvodů, proč nevstoupit do Klubu rváčů (1. díl)

Přidáno 18. 10. 2016

Chápeme, zejména pro dámy jsou tu dva významné důvody pro vstup. Brad Pitt a Edward Norton. Ale vezměte rozum do hrsti, 8 je víc než 2. A tím spíš, když jde o spánek, paměť a vzpomínky.

Spisovatel Chuck Palahniuk napsal svůj román Klub rváčů v roce 1996. Opravdová senzace ale přišla o 3 roky později, když na motivy knihy natočil režisér David Fincher stejnojmenný film.

Z Klubu rváčů se stal kult. Přečtěte si knihu nebo se podívejte na film, abyste si udělali vlastní názor na umělecké a sociologické kvality. My se teď zamyslíme nad jevem, který stojí na začátku celého příběhu.


“Když nemůžete půl roku usnout,…

...celý okolní svět vám začne připadat jako nekonečný sen.”

Hlavní hrdina Klubu rváčů trpí závažnou formou insomnie. Nemůže usnout a když už se mu to podaří, není to tvrdý a osvěžující spánek.

Jenže mozek spánek potřebuje. Pokud ho nemá, začne se chovat iracionálně. A vy samozřejmě s ním. Stav, ve kterém se ocitnete, v mnohém připomíná opilost. Stačí 28 hodin bez spánku a vaše kognitivní a motorické funkce odpovídají stavu, při kterém máte v krvi jednu promile alkoholu.

1 promile odpovídá přibližně 5 pivům nebo litru vína v závislosti na věku, hmotnosti a pohlaví konzumenta.

Při takovém obsahu alkoholu v krvi se zhoršuje rovnováha a soudnost, starosti se zdají lehčí, ale po vystřízlivění zjišťujeme, že naše vzpomínky jsou tak trochu zamlžené.

Spát prostě dává smysl, ale ještě promozkoumejte, jak na to. Není totiž spánek jako spánek.


1. fáze spánku: začínáme

Když si lehnete a zavřete oči, začíná první fáze spánku. V ideálním případě trvá zhruba 5-10 minut a jde o lehký spánek, během kterého se zklidňuje dech, pohyb a mění se pohyb mozkových vln.

2. fáze spánku: osvěžujících dvacet

Druhá fáze je zároveň první, která osvěžuje malé šedé buňky. Svůj mozek vlastně restartujete. Trvá asi 20 minut, klesá při ní tělesná teplota a srdeční frekvence.


“Dám si dvacet.”

Lidová hláška najednou dává smysl, že? Dvacet minut spánku během dne opravdu stačí k tomu, abyste se cítili lépe a byli produktivnější. Promyslete, jestli vám krátký šlofík v práci neprospěje víc než další káva. Českým “dvaceti” se ostatně v angličtině říká power nap.

Nebo vám možná sedne jiný spánkový cyklus.



3. fáze spánku: pozor, nerušit

Zvláštní fáze, která je vlastně přechodem mezi lehkým a hlubokým spánkem. Pokud si chcete dopřát během dne osvěžujících dvacet, musíte dát pozor, abyste se neprospali právě sem. Místo nové energie byste se po probuzení cítili jako praštění.

Mozek se už připravuje na hluboký spánek, proto vás nevzbudí mírný hluk. Pláč dítěte nebo volání vašeho jména ale uslyšíte.


4. fáze spánku: hluboký a nerušený spánek

Hluboký spánek, který trvá přibližně 30 minut. Tuto a všechny předchozí fáze spánku vědci souhrnně označují jako NREM. Je to zkratka anglického non-rapid eye movement, protože oči během těchto fází zůstávají v klidu.


5. fáze spánku: spíte, ale mozek pracuje

Gratulujeme, právě jste se prospali do REM fáze spánku. Kdybyste sledovali člověka napojeného v této fázi na EEG, viděli byste, že jeho mozek začíná pracovat, oči se hýbou a dýchání se zesiluje.

Spícímu se nejspíše něco zdá a možná vám teď vrtá hlavou, jak to s těmi sny vlastně je. Vydržte - snům a REM fázi se budeme věnovat v příštím článku.

1-2-3-4-3-2-5-(2-3-5)x4/5
Když usínáme, projdeme si 1. fází a z ní pokračujeme do fází 2, 3 a 4. Následně se mozek vrátí do 3. a 2. fáze a teprve pak následuje 5., tedy REM fáze. Potom už se cyklus ustálí na střídání fází 2, 3 a 5.

Během 8hodinového spánku se cyklus zopakuje 4krát nebo 5krát.


Konsolidace paměti: učte se ve spánku

REM fáze spánku je fascinující. Mozek při ní zpracovává informace, které získal během dne a ukládá je do dlouhodobé paměti. Tento proces vědci nazývají konsolidací paměti a připomíná psaní vzkazů na břehu moře.

Napište prstem do písku MOZEK a vlny nápis za chvíli zahladí. Vyskládejte ho tam ale z kamenů a voda bude mít mnohem víc práce. Rozumíme si? B-)

Jen si vzpomeňte, co jsme radili u učení cizích jazyků.

Rekonsolidace paměti: prostor pro úpravy

Tak si to zopakujme. Co se přes den naučíme, to se nám během spánku konsolidací uloží do dlouhodobé paměti. Když nebudeme spát, mozek nebude mít prostor pro restart a aktualizaci a začne se chovat divně.

Hodně to připomíná cyklus, který po nás pravidelně vyžadují počítače.

Nemyslíte?


Jenže v roce 2000 přišli psychologové Hardt, Einarsson a Nader z kanadské McGill Univerzity se znepokojivou novinkou. Kromě konsolidace paměti popsali také její rekonsolidaci. Při ní dojde ke znovuvyvolání vzpomínek z dlouhodobé paměti za účelem jejich upevnění.

Problém je, že paměťová stopa vzpomínky se v tomto procesu stane nestabilní a je náchylná ke změnám.


Falešné vzpomínky i nová naděje

Trojice vědců dokázala, že zásah do vzpomínky ve fázi rekonsolidace může vymazat traumata. Dokázala to u potkanů, ale ohlas byl tak bouřlivý, že brzy následovaly další pokusy. Tentokrát už i na lidech.

Ve výzkumu z roku 2007 si další trojice vědců klade otázku, zda je špatné vymazat špatné vzpomínky u pacientů trpící posttraumatickou stresovou poruchou? Povedlo se jim to pomocí látky jménem propranolol a dali tak novou naději nejen lidem s touto poruchou, ale i drogově závislým.

Věda tak zná recept na mazání vzpomínek. Recept na obranu proti vytváření falešných je však mnohem snazší. Spěte B-)





Sdílení 

Naučte se pravidlům,
abyste je mohli správně porušovat.

Dalajlama

Je rozumné brát do hrsti rozum, ne žádnou část tohoto webu. © BRAINCUBE