ZPĚT NA WEB BLOG ZPĚT

Blog
Žhavé závity Doba čtení 5 minut

Cukrů, cukrů: nenechte se zlákat sladkým vábením

Přidáno 23. 08. 2016

Heroin? Nikdy! Alkohol? Občas trochu. Cukr? Co ten tady dělá? O základu všeho sladkého se v poslední době mluví jako o droze a jedu. Ne, nemusíte hned zahazovat nanuk ani odmítat babiččinu s láskou pečenou bublaninu. Jen zapojte mozek.

V knize Cukr - rafinovaný jed se o cukru nepíše zrovna sladce. Podobně si nebere servítky ani Andrea Culková v dokumentu Sugar Blues.

Učebnice chemie ale nabízí úplně jiné čtení. Cukr neboli sacharóza je přírodní látka, která se objevuje v mnoha rostlinách a nejčastěji se získává z cukrové řepy nebo třtiny.

Cukr je velmi dobře stravitelný, obsahuje totiž téměř pouze energii. Pro každou buňku v těle tak funguje jako rychlé palivo.

Asi jako když dřevo na táborák polijete benzínem a zapálíte. Efekt je okamžitý, ale netrvá příliš dlouho.

Rychlé kóma nebo dlouhodobé poškozování

Taková rychlá energie se hodí. Zejména ve stavu označovaném jako hypoglykémie. Při ní hladina cukru v krvi klesne pod 3,3 mmol/l a tělo reaguje únavou, mdlobou a u diabetiků život ohrožujícím kómatem.

Diabetes (cukrovka) je chronické onemocnění, které vzniká nedostatečnou (nebo vůbec žádnou) produkcí hormonu inzulinu. Ten je v těle zodpovědný za vyrovnávání hladiny cukru. Diabetici si proto musí inzulin do těla dodávat uměle.

Existuje vrozený diabetes I. typu, který se řadí mezi autoimunitní onemocnění, a diabetes II. typu. Ten se rozvíjí zejména u starších osob s nadváhou.

Podobně problematický je i opačný stav. Hyperglykémie. Při ní hladina glukózy přesahuje 5,5 mmol/l, u diabetiků 7 mmol/l. Postižený má žízeň, nadměrně se potí a někdy také vidí rozostřeně.

Hyperglykémie je ale především časovanou bombou. Narušuje normální fungování organismu a v delším horizontu tak zvyšuje riziko zhoršení nebo rozvoje diabetu.

Cukr škodí, ale bez něj to nejde

Jde vám ze všech těch informací o cukru hlava kolem? Situaci v kostce vystihují první dva výsledky ve vyhledávači Google:

braincube-google.png



Pokud cukr nebudete jíst vůbec, nebudete mít energii a malé šedé buňky budou zpracovávat informace pomaleji. Jezte ho příliš a riskujete obezitu, zubní kaz a diabetes II. typu.

Kolik je akorát?

Světová zdravotnická organizace doporučuje, aby cukr tvořil jen 5-10 % denního příjmu energie. Denně byste tak měli sníst pouze 25 gramů (zhruba 4 čajové lžičky) cukru.

V tomto množství už je samozřejmě započítán i skrytý cukr, tedy takový, který se skrývá v nápojích, pečivu a všem ostatním.

Občan České republiky sní za rok průměrně 36 kg cukru. Za den tedy téměř 100 g. Zamyslete se - dostali byste do sebe 17 lžiček cukru jen tak?

Nejspíš ne. Kvůli skrytému cukru si ale spotřebovaného množství ani nevšimnete.

Závislost na cukru je stejně nebezpečná jako každá jiná

Závislost na cukru si plíživě budujeme už od dětství. Jen vezměte rozum do hrsti, určitě jste také za odměnu dostávali čokoládu, k narozeninám dort a od babiček bonbony.

“Ač se nám to líbí nebo ne, jsme stále jen lehce obtloustlými, lysými a dvounohými primáty, kteří baží po cukru, soli a tuku.”

Zbystřete, pokud vás téma zajímá víc. Evoluční biolog Daniel E. Lieberman ve své knize Příběh lidského těla - Evoluce, zdraví a nemoci popisuje souvislost mezi evolucí a cukrem.

Mozek tak sladké velmi rychle vyhodnotí jako odměnu. Čas od času to není na škodu, ale čím častěji centrum odměn stimulujete, tím se závislost zhoršuje:

  1. Toužíte po [doplňte] častěji.
  2. Potřebujete víc, protože už máte na [doplňte] zvýšenou toleranci.
  3. Když [doplňte] máte k dispozici, ztrácíte kontrolu.

Vrtá vám hlavou, proč je všude [doplňte] a ne cukr? Tyto body totiž platí pro jakoukoli drogu a závislost. Místo cukru si můžete klidně dosadit cigarety, nakupování nebo kokain.

Nenechte si deformovat mozek

Cigarety a kokain jsou špatné, to ví každý. Když je za celý život nevyzkoušíme, je to jedině plus. Jenže cukr jíst musíme. Naše tělo a mozek ho potřebují, zároveň mu ale velmi snadno podlehnou.

Vědci z University of California studovali v roce 2012 vliv cukru na mozek krys. Zjistili, že hlodavcům krmeným velkým množstvím fruktózy se zhoršila paměť a také schopnost učení.

Rozumíme si, studenti? Až se budete příště učit na zkoušky, tu tabulku čokolády schovejte do šuplíku.

U krys je totiž vliv cukru na mozek velmi podobný jako u lidí.

Rychlé vzestupy a poklesy krevního cukru rovněž přispívají ke kolísání nálad a únavě. Cukr sice uvolňuje dopamin a opioidy, takže se na chvíli cítíme dobře, rychle ale přijde vystřízlivění.

Pokud do tohoto sladkého koktejlu přihodíme genetické sklony k depresím, má opravdu smysl mít se před cukrem na pozoru.

Až se příště budete chtít za úspěch v práci odměnit dortíkem, rozmyslete si, o co vám skutečně jde. Je to pocit z dobře vykonané práce nebo sladký korpus, čokoládový krém a hutná šlehačka? B-)



Sdílení 

Naučte se pravidlům,
abyste je mohli správně porušovat.

Dalajlama

Je rozumné brát do hrsti rozum, ne žádnou část tohoto webu. © BRAINCUBE