ZPĚT NA WEB BLOG ZPĚT

Blog
Brouci v hlavě Doba čtení 3 minuty

Modrá je dobrá. Ale ne vždy.

Přidáno 21. 03. 2017

Ložnice. Vaše postel. Půlnoc. Už dvě hodiny se převalujete v posteli a koukáte do zdi. Proč zrovna dnes? Možná máte viníka blíž než si myslíte.

V minulosti jste si u nás přečetli, jak je spánek důležitý a teď vás znervózňuje, že s takovou už ty kalhoty zítra vážně nedopnete. 

Čas běží a hlavou se vám honí myšlenky jako splašené.  Plán zítřejší porady, nákupní seznam na víkend, rozdělaný úkol v práci.

Každých pět minut zkontrolujete obrazovku mobilu, jestli něco nového není na Facebooku, jestli nemáte nový email anebo pro jistotu zkontrolujete natažený budík. Spánek nikde.


Když vám mobil nedá spát

Podle britského průzkumuosm lidí z deseti u sebe telefon i v noci. Polovina lidí ho používá jako budík. Pokud nás něco vyruší ze spánku, tak čtyři lidi z deseti okamžitě sáhne po mobilu. Do které skupinky patříte vy?

Jen tak pro zajímavost. Zmiňovaný průzkum vedl Guy Meadow, londýnský specialista na poruchy spánku na The Sleep School. Podle názvu dost zajímavá škola. Co myslíte? B-)


Mozek na hodinovou ručičku nevidí

Informace, zda je den či noc, proudí do mozkového jádra díky našemu oku. Přes sítnici má tak mozek přesné informace, jaká je úroveň světla v okolí a dokáže tak nastavit vnitřní procesy v organismu a synchronizovat je.

Vzpomínáte si na článek o cirkádiánním rytmu? Pokles denního světla v nás vyvolá zvýšení hladiny hormonu melatoninu a díky němu dříve usneme. Jenže co když si večer co večer do obličeje svítíme obrazovkou?

Světlo, které vyzařují telefony, tablety, nebo čtečky, obsahuje velké množství modré - to znamená, že mají větší stimulační účinek. Přístroje nás klamou a věříme, že je stále den. 

Světlo stimuluje buňky v sítnici, které vysílají zprávy do mozku a informují tělo, kolik je hodin. Stimuluje i uvolňování serotoninu, který se podílí na vzniku nálad. Jeho nedostatek se projeví ve formě deprese, poruše spánku nebo podrážděnosti, jeho zvýšená hladina se zase nejčastěji projevuje bolestí hlavy, pocením nebo celkovou malátností.

Byli jste někdy v Norsku? Své by mohli povídat tamější obyvatelé, kteří jsou v době trvání bílých nocí čilí a naopak v době polárních nocí frustrovaní a mohou více trpět depresemi. Kdo by taky celodenní šero půl roku vydržel...
 

Podívej se na mě. Poplatek šest minut.

Doktor Meadows předpokládá, že všechna umělá světla nás udržují déle vzhůru. Světlo z mobilních telefonů může mít ještě silnější účinek.  Podle studie pořízené na Lighting Research Center vystavení se dvouhodinové periodě působení mobilu způsobuje, že produkce melatoninu může klesnout až o 22%.

Účastníci průzkumu dosáhli hlubokého spánku v průměru o šest minut později poté, co byli vystaveni záření z mobilního telefonu. Strávili také v průměru o osm minut méně času v nejhlubší fázi spánku, která je považovaná za nejvíce osvěžující část spánkového cyklu.

Zdá se vám to hodně nebo málo?

Televizní obrazovky také vydávají modré světlo, ale s mobily má člověk zdroj světla blíž k očím. To je důvod, proč odborníci radí, aby člověk přestal telefon či počítač používat dvě hodiny před spaním. Dokonce i krátké záblesky světla jako například upozornění na SMS nebo pouhá kontrola telefonu má vliv na nespavost.
 

Když nepomůže rozum, vymyslíme aplikaci

Přesně tak. Nemáme-li pevnou vůli, abychom se "vzdali" počítače či mobilu aspoň 90 minut před spaním, stačí si nasadit speciální brýle, nainstalovat appku nebo si rovnou pořídit přístroj, který má v sobě funkci eliminace modrého světla zabudovanou. 

Aplikace upravují záření obrazovky a v určitý čas eliminují jasné modré světlo. Výsledný lehce naoranžovělý efekt podle mnoha uživatelů skutečně funguje a navíc je i příjemnější pro zrak. Studie ale teorii zatím jednoznačně nepotvrdily.

Vemte rozum do hrsti. Žádná aplikace vám klidný spánek nepřivolá. Chytré telefony na nočním stolku mohou i jinak ztížit odpočinek. Obyčejné pípnutí zprávy emailu pozdě večer nám může nastartovat organismus do bdělosti více než záření obrazovky. Tím spíš, když je od šéfa. B-) Zkusíte jít dnes spát jinak?

Ale pokud dnes v noci potřebujete být sova, právě jsme vám dali návod. Není zač B-)



Sdílení 

Naučte se pravidlům,
abyste je mohli správně porušovat.

Dalajlama

Je rozumné brát do hrsti rozum, ne žádnou část tohoto webu. © BRAINCUBE