ZPĚT NA WEB BLOG ZPĚT

Blog
Mozkovna Doba čtení 4 minuty

Prokrastinují všichni. Ale vy přestanete

Přidáno 17. 10. 2017

Připravte se na tvrdou dřinu, na pocení krve, na bolest. Odnaučit se prokrastinaci není jen tak. Trochu přeháníme ale ne zase moc. Budete potřebovat odhodlání a pevnou vůli. A také promozkoumáme, proč vlastně prokrastinujete.

Asi to pro vás není dobrá zpráva, ale je to tak. Pokud chcete vymazat prokrastinaci ze svého denního rozvrhu, musíte se k tomu donutit. Nikdo to za vás neudělá. V první řadě ale musíte vědět, proč prokrastinujete a kdy to děláte.


Prokrastinujete právě teď?

Zavolejme si na pomoc vědu. V tomto případě využijeme behaviorální psychologii, ze které vzešel termín časový nesoulad. Znamená to, že pro váš mozek je vaše současné já důležitější než to budoucí. Přestože máte dobré úmysly a všechnu svou práci chcete mít hotovou včas, vaše mozkovna je proti. B-)
 
Uspokojení, které plyne z prokrastinace, je pro mozek důležitější než budoucí úspěchy, které přijdou na základě splnění dlouhodobých úkolů. Jednoduše řečeno: uklizený stůl za hodinu mozek hodnotí mnohem výš než třeba možné povýšení plynoucí z práce odvedené přes víkend.

Jaká je vaše oblíbená forma prokrastinace? U Hledání min se zase tolik nepobavíte – ale jedna hra zabere pouhých pár minut, takže investice je malá a vaše impulzivní šedé buňky po této jedné hře skočí… A pak po další a další a další…

Za prokrastinaci může trochu i vaše impulzivnost.

A to že si přečtete tento článek (nebo ten minulý) a dozvíte se něco o prokrastinaci, možná dostalo přednost před nějakou důležitější, třeba pracovní činností, že?

Jak na prokrastinaci vyzrát?

Neklaďte si jen dlouhodobé cíle. Tedy abychom si rozuměli, dlouhodobé cíle jsou velmi důležité, ale jen pro vaše budoucí já, které vaše šedá kúra hodnotí jako méně důležité než to současné. Takže pokud je vaším cílem třeba zhubnout, nesmíte si říct jen, že za rok chcete mít o dvacet kilo méně.
 
V tu chvíli půjde vaše budoucí já stranou před potřebami vašeho současného já. „Hubnout začnu od pondělí, teď přes víkend se ještě pořádně najím, však mám na hubnutí ještě rok času“. To možná znáte, že?
 
Vaše současné já bude s plným žaludkem spokojené. A rizika jako obezita, cukrovka nebo zvýšená možnost selhání srdce se v tu chvíli zdají být roky vzdálené.
 
A taky že jsou. Ale důležité jsou i v současnosti. Je to stejné jako s šetřením na důchod. Mezi  20. a řekněme 35. rokem života to pro vás není ta nejdůležitější otázka. Sice někde hluboko v mozkovně leží, ale vašemu současnému já se těžko vysvětluje, že bude lepší dát si 2 000 Kč na spořící účet, než si koupit ty pěkné boty.
 
A i tohle je vlastně prokrastinace. Takže prokrastinujete vždy, když upřednostníte své současné já před tím budoucím. Jednoduché, že?
 

Prokrastinace není lenost

Prokrastinování si často lidé pletou s leností. Je to ale jen upřednostňování pohodlí  a výhod pro vaše současné já před budoucností. Prokrastinátoři jsou totiž často schopní, uvědomělí těžce pracující lidé. Ale zkrátka ne a ne udělat své úkol včas a neví proč.

Upřednostňování krátkodobých cílů souvisí s tím, že jsme se vyvinuli ze zvířat. Jsme prostě stejní jako třeba žirafy, které když mají hlad, nají se, když prší, tak se schovají a když vidí lva, utíkají. Nepřemýšlí o dopadu těchto činností na jejich budoucí žirafí já.


7 kroků ke skoncování s prokrastinací

Nebo alespoň návod jak prokrastinovat méně. Uklidit si na stole, podívat se na vtipná videa (pamatujete si na to video s kočičkou)? Kliknuli jste na odkaz? Tak už zase prokrastinujete. Pojďme si tedy říct, jak prokrastinaci překonat.

  1. Sepište si své cíle a nastavte si deadline. Je těžší odložit úkol s časovým určením.
  2. Rozdělte si větší úkoly na menší části. Pokud směřujete k většímu cíli, jako třeba zhubnutí, neupínejte se jen k tomu to cíli. Mělo by to vypadat nějak takto: „Tento týden půjdu třikrát cvičit, dnes večer si půjdu nakoupit zdravé jídlo, ráno si navařím.“
  3. Snažte se co nejdetailněji si představit budoucnost, kterou chcete. Ať už je to místo, kde chcete být, majetek nebo lidé, se kterými si svůj úspěch chcete slavit.
  4. Využijte své obavy. Strach je silná emoce, která nás často nechá ležet pod tíhou výmluv. Snažte se své obavy využít ve svůj prospěch. Sepište si, jak byste se cítili a kde byste byli ve svém životě, kdybyste po dobu jednoho roku neudělali nic ze svých cílů. Buďte k sobě zcela upřímní.
  5. Vytvoře si zodpovědnost. Řekněte o svých cílech, ať už jsou jakékoliv, co nejvíce lidem ve svém okolí. Pokud nesplníte cíl, o kterém víte jen vy, nic se nestane, ale hrozba selhání před očima ostatních může být vašim hnacím motorem. 
  6. Odměňujte se za pokroky. Nastavte si systém odměn i za dílčí kroky. Budete se cítit krátkodobě mnohem motivovanější, ať už bude vaši odměnou večer u televize, party s přáteli nebo sladká tyčinka.
  7. Buďte stateční, začněte hned.

Žádné "začnu od pondělí", "příští měsíc" … Ani zítra. Začněte okamžitě po dočtení článku. Dostaňte se ze své komfortní zóny a začněte na svých dílčích cílech pracovat co nejdříve. I kdyby to měly být jen ty nejmenší krůčky, dovedou vás k vašemu cíli.





Sdílení 

Naučte se pravidlům,
abyste je mohli správně porušovat.

Dalajlama

Je rozumné brát do hrsti rozum, ne žádnou část tohoto webu. © BRAINCUBE