ZPĚT NA WEB BLOG ZPĚT

Blog
Brouci v hlavě Doba čtení 5 minut

Taste zbraně a převezte vlastní mozek

Přidáno 24. 01. 2017

Konec ledna za dveřmi. Jak jste na tom se svým předsevzetím? Zhubnu, přestanu kouřit, budu víc sportovat, nebudu v práci odkládat úkoly. Vaše hlava je plná odhodlání tentokrát to ustát a vydržet, ale... Při vzpomínce na letošní předsevzetí jen mávnete rukou s tím, že to zkusíte příští rok. Dává vám to smysl? 

Nejste v tom sami.  Miliony dospělých lidí myslí svá předsevzetí smrtelně vážně, ale už za pár týdnů na svůj plán zapomenou. Podle průzkumu Scrantonské univerzity si dala předsevzetí v loňském roce polovina lidí, z toho pouhých 8% vydrželo. Čtvrtina lidí žádné své předsevzetí nesplnila nikdy v životě.

Vrtá vám hlavou, proč tomu tak je? Nám ano. Promouzkoumáme to.

Hlava v oblacích a rychlý pád dolů

Za všechno mohou vzdušné zámky. Velmi lehce si vytyčíte cíl přestat úplně kouřit, ale už druhý den nedokážete myslet na nic jiného než na zapálenou cigaretu. Dříve či později si zapálíte a jste naštvaní sami na sebe. Jak prosté. Stali jste se ukázkovou obětí syndromu falešných nadějí. Zklamali jste sami sebe a z neúspěchu jste vnitřně frustrovaní.


Syndrom falešných nadějí je typický pro nereálná očekávání v tom, že se v něčem my sami změníme. Ať už se jedná o rychlost, velikost, snadnost či viditelné výsledky našeho snažení. Nejčastěji je spojován právě s novoročními předsevzetími, kdy se snažíme být v jakémkoliv směru lepšími.

Přitom stačilo tak málo.

Myslíte si, že zrovna vy nemáte pevnou vůli? Mýlíte se. O vítězství nad vaším předsevzetím rozhodujete ještě dříve než ho vyslovíte. Aspoň to tvrdí  Richard Wiseman, profesor psychologie na univerzitě Hertfordshiru v Anglii.

Richard Wiseman víc než 20 let zkoumá tajemná zákoutí lidské mysli. Hledá souvislosti tam, kde zdánlivě nejsou. Je jako my :-B. Napadla by vás souvislost mezi příjmením a úspěchem v životě? Že ne? Tak promozkoumejte jeho web o knize Quirkology. Změní vám pohled na život. B-)

Na sklonku minulého desetiletí na základě svého průzkumu Wiseman sestavil jednoduché tipy, jak se vyhnout zklamání. Buďte chytřejší než váš mozek.


  1. Dejte si jen jedno předsevzetí. Naučit se cizí jazyk, přestat kouřit, mít víc času na rodinu a ještě udělat kariéru. To nechte Chucku Norrisovi. Dejte si závazně jeden.
  2. Předsevzetí plánujte dopředu. Nečekejte na silvestrovskou půlnoc. Koneckonců, znáte to. Po půlnoci symbolicky típnete. Ale že byste ještě za hodinku dali tu opravdu poslední? Syndrom falešných nadějí vás dostane ještě před koncem silvestrovského ohňostroje.
  3. Zapomeňte na stará předsevzetí. Už pět let si říkáte, že musíte zhubnout a nepovedlo se to? Co to jednou obrátit a dát si závazek, že dvakrát týdně vyrazíte cvičit?
  4. Buďte konkrétní. Vemte rozum do hrsti  a dejte vašemu cíli čísla. Kouříte 40 denně? Přestat úplně hned je holý nesmysl, ale co třeba postupně každý týden vykouřit o 2 cigarety denně méně. Nepůjde to snadněji? B-)

Muži si to měří,  ženy o tom mluví

Zajímavé, jak nás ve zdolávání vlastních cílů ovlivňuje i naše pohlaví. Vůbec neplatí, že by jedno z pohlaví mělo víc či míň pevnější vůli. Naopak. Každé má stejné šance - jen to vzít za správný konec.

Muži by měli dbát při sestavování svého předsevzetí na to, aby bylo S.M.A.R.T., aby bylo měřitelné. Pomáhá jim i to, že si cíl napíší,  vytisknou a pověsí na místo, kde ho budou mít denně na očích. Šance na úspěch tím u mužů stoupá o 22%.

Ženy to mají zdánlivě jednodušší. Stačí, když se svým záměrem někomu svěří a hned se zvyšuje šance uspět aspoň o 10%. Nezklamat sebe a neshodit se před přáteli. To je to, co je motivuje B-)

Také si teď lámete hlavu, jak dlouho trvá než se z nového návyku stane železný zvyk?

Na "oko bere" zapomeňte

"Teprve až něco uděláte 21-krát po sobě, Váš mozek to začne považovat za rutinu." Tak tohle je věta, kterou najdete v obměněné podobě v článcích o předsevzetí, cílech či pozitivním myšlení. My bychom ji do kamene netesali.


Za původce “jednadvacítky” je označován Maxwell Malltz, americký plastický chirurg, který zjistil, že člověku po amputaci končetiny trvá přibližně 21 dnů, než si na ztrátu “tak nějak” zvykne.

Netvrdil, že za 21 dní si člověk zvykne na jakoukoliv změnu.  No ale nezní to báječně? Jednadvacetkrát něco uděláme a WOW! Lidé tak moc chtěli, aby to byla pravda, že toto "zjištění" získalo na popularitě po celém světě. To nám hlava nebere. Začít den snídaní si za 21 dnů možná zvykneme, ale sotva si přivlastníme hodinový ranní běh před snídaní.


S láskou do zbraně

Sympatická je nám teorie Toma Bartowa, který se neohání časem, ale definuje tři fáze, kterými při plnění procházíme.

První fází je Honeymoon (Líbánky). Rozhodli jste se jezdit na kole? První dny s nadšením šlapete do pedálů, instalujete si různé aplikace na měření tras, kupujete si cyklovýbavu. Zdá se vám, že z kola už prostě sesednout nemůžete. Jste zamilovaní a nic vás nezastaví.

Ale ouha, přichází překážky. V lese píchnete a musíte pár kilometrů pěšky, několik týdnů prší a teplota venku klesá. Stejně jako vaše nadšení a na kolo se vám začíná prášit. Ve druhé fázi "Do zbraně" se rozhoduje, jestli vydržíte a nebo se vydáte  syndromu falešných nadějí.

Zapojte mozek a taste zbraně. Řekněte si předem, co by vás mohlo na cestě brzdit a bojujte s tím, až situace nastane. Vozte s sebou lepení, v dešti plánujte spinning.  Vneste do svého odhodlání emoce.  Kdykoliv překonáte překážku, budete mít ze sebe dobrý pocit. To potřebujete.  Představte si, co dokážete za rok, když vytrváte. Buďte k sobě naprosto upřímní. Co si vyberete? Že možná rekreačně vyšlápnete některou z tras Tour de France anebo že sedíte znudění u Chcete být milionářem?

Pokud zdoláte úspěšně pár bitev se sebou samým, vymrštíte se do třetí fáze Druhé přirozenosti, kdy už činnost berete tak trochu jako svou. Jste každou výhrou ve druhé fázi odolnější a máte větší šanci vydržet. Teda do další překážky, která vás zase prověří B-)

Daří se vám plnit letošní předsevzetí? Paráda, náš článek jste nepotřebovali. Opět se vám nepodařilo vytrvat? Nevěšte hlavu. Nečekejte na konec roku, dejte si nový cíl a směle do toho.  My jsme také měli předsevzetí, že vám sem hned zkraje roku napíšeme novoroční přání B-)

Přejeme krásný rok 2017  bez syndromu falešných nadějí, nekonečný pocit zamilovanosti ze všeho, co děláte,  hodně spánku, abyste se nechovali divně a dostatek sladkého paliva pro vaše mozkové buňky. Ať vám v novém roce neuteče žádná myšlenka  a ať vám nikdy nedojde krmivo pro šedou kůru mozkovou. S tím vám budeme pomáhat i v roce 2017. B-)




Sdílení 

Naučte se pravidlům,
abyste je mohli správně porušovat.

Dalajlama

Je rozumné brát do hrsti rozum, ne žádnou část tohoto webu. © BRAINCUBE