ZPĚT NA WEB BLOG ZPĚT

Blog
Brouci v hlavě Doba čtení 4 minuty

Za tu dnešní porci hranolek nemůžete. Možná.

Přidáno 07. 02. 2017

Zkusili jste někdy kouřit trávu? Máte v práci hodně restů? Dala si vaše maminka ráda v těhotenství skleničku? Máte chuť na dvojitou porci hranolků? Usnuli jste nad ránem? Lipidům se neubráníte. Podívejme se tomu na kloub.

Přečetli jste si naše otázky a myslíte si, že jsme se zbláznili?  Nebojte, hned vás vyvedeme z omylu. Trochu z jiného úhlu se podíváme do Klubu rváčů a vrátíme se k nedostatku spánku.

Čím míň spíme, tím víc jíme. To není žádná nová senzace. Ruku na srdce, koho aspoň jednou za čas nepřepadne mlsná a v jídle pak ne a ne zastavit?  Možná viníte svou pevnou vůli, že nedržíte svůj apetit na uzdě. Důvod hledejte jinde.

Víte, co se děje s chutí k jídlu, pokud spíme méně než 4,5-5 hodin denně? Nedostatkem spánku narušujeme náš cirkadiánní rytmus, který reguluje naši aktivitu a spánek souvislosti s denní či noční dobou.

Cirkadiánní rytmus je biologický rytmus s periodou cca 20-28 hodin. Ovlivňuje i to, že pokles denního světla v nás vyvolá zvýšení hladiny hormonu melatoninu a díky němu dříve usneme. Proto se nám lépe usíná v tmavé místnosti.  Právě nastavení našeho cirkadiánního rytmu také rozhoduje o tom, jestli patříme mezi sovy (jsme aktivnější spíše večer) a nebo mezi skřivany (jsme aktivnější ráno).


Lipide, kdy tě v krvi nebude?

Studie americké vědkyně Erin Hanlonové dokázala, že nedostatek spánku skutečně souvisí s naším chuťovým apetitem. Využila nadšení čtrnácti dobrovolníků a pozorovala jejich stravovací chování po čtyři dny a noci. Nejdříve dopřála všem spánek dlouhý okolo  8,5 hodiny, ve druhé části spali všichni jen 4,5 hodiny. Nesměli jít spát před jednou hodinou v noci, budíček byl v půl šesté.

Během pokusu všichni vykonávali přibližně stejné aktivity a měli k dispozici stoly plné jídla. Bylo ho víc než dost. Až do oběda bylo zvolené jídlo u všech podobné. Zvrat nastal  po druhé hodině odpolední. Zatímco vyspaná skupinka si dopřála do večera jednu zdravou svačinku zhruba 600 kcal, tak nevyspalá skupinka jedla průběžně celé odpoledne s energetickým příjmem cca 1000 kcal. Nevyspaní zkonzumovali téměř dvakrát více, převážně tučné a přeslazené jídla.

Co to je 400 kalorií? Je to třeba 5 krajíců chleba navíc. Nebo 8 jablek či 5 banánů. Ale o zdravém jídle tu nebyla řeč.  Spánkově deprimovaní sahali po nezdravém jídle, takže jde například o 3 koblihy, 2 zmrzliny, 3 šunkové chlebíčky nebo 2 velké  porce hranolek, které snědli navíc oproti vyspaným účastníkům.

Ptáte se proč?

Při spánku kratším než pět hodin naše tělo vyprodukuje větší množství lipidu - endokanabinoidu. A právě on zvyšuje chuť k jídlu. Zatímco u vyspané skupinky se hladina lipidu zvýšila v době oběda a po dvou hodinách odezněla, u nevyspané skupinky hladina endokanabinoidů neklesala po celé odpoledne ani večer.

Potvrdil se i hedonický aspekt přijímání potravy při nedostatku spánku. Zvýšená hladina endokanabinoidů v krvi dělá jídlo na pohled přitažlivější.  Pokud jste nevyspalí, jídlo vám poskytuje větší míru uspokojení a rozkoše. Všichni ospalci shodně potvrdili, že měli odpoledne nezvladatelnou chuť něco sníst a jídlo je dělalo v té chvíli šťastnými.


Bdělostí si ubalíte malého jointa

Vrtá vám hlavou, jestli endokanabinoid má nějakou souvislost s cannabis, tedy marihuanou? Ano, má.

Endokanabinoidy se vážou na kanabinoidní receptory a jejich prostřednictvím působí na organismus. Nacházíme je v různých orgánech,  ale především jsou koncentrované v mozku. Mají léčebný přínos, zahrnují například analgezii, uvolňování svalů,zlepšení nálady, stimulaci chuti k jídlu.

Fytokanainoidy získané z konopí má sice rozdílné chemické složení, ale působí podobně.  Proto mohou nahradit v našem těle přirozené endokanabinoidy. To také zjednodušeným způsobem vysvětluje léčebné působení konopí na celou řadu nemocí. A také vyvolávají stejný pocit hladu a chuti. Ledničce neodoláte.

Vezměte do hrsti rozum a ne drogy. Zůstaneme raději u spánku B-)

Ale co když ten nepřichází? Řada z nás se nespavosti oddává zcela dobrovolně, ale co když ležíte noc co noc v posteli, převalujete se a bezmocně sledujete utíkající čas na mobilu?

Jedna sklenička neuškodí. Prý.

Vezměte telefon a zavolejte mamince. Možná právě ona je strůjcem vaší nespavosti. Nehledejte za tím žádné běžné rozepře. Víte, že jen matky mají schopnost ovlivnit spánek svých dětí ještě před narozením. Jak?

Studie vědců z newyorské univerzity Langone Medical Centre dokázala, že i relativně malá dávka alkoholu může u plodu trvale poškodit tu část mozku, která je zodpovědná za spánkovou Non-REM fázi. Dochází k poruchám kognitivních funkcí, poruchám pozornosti a emoční regulace. Několik skleniček na večírku maminky tak může ovlivnit život potomků více, než by se zdálo.

Když z vás práce nespustí oči

Vaše maminka je zapřísáhlý abstinent a vy přesto to nemůžete v posteli “zalomit”?  Zkuste si zrekapitulovat vaše nedotažené pracovní úkoly a povinnosti.

Výsledky výzkumu německých vědců potvrzují, že nespavost (minimálně ta víkendová) souvisí se stresem z práce. Po dobu tří měsíců každý pátek odevzdala šedesátka dobrovolníků dotazník, který hodnotil jejich pracovní stres. Měřil časovou tíseň a velikost jejich nedodělané práce.

Conny Antoni, jeden z autorů výzkumu, se zmínil o dvojím způsobu, jak můžeme nad nedodělky před usnutím přemýšlet. Pokud si děláme starosti a naplníme naši hlavu negativními myšlenkami na práci, řešení nepřijde a nám to doslova nedá spát.

Pokud nad nedokončenou prací  přemýšlíme konstruktivně a kreativně hledáme řešení, jak resty vyřešit, myšlenky se nám postupně oprostí od problémů. Usíná se nám zásadně jednodušeji.

Z výzkumu německých vědců vyplynula ještě jedna zajímavá věc. Pocit časového tlaku na konci jednoho pracovního týdne nesouvisí přímo s kvalitou spánku o daném víkendu. Ale cítíte-li, že v práci nestíháte delší dobu,  potom už je patrná jasná souvislost mezi časovou tísní a víkendovými problémy se spánkem. Hovoří se zhruba o období tří měsíců.

Je tedy na čase vzít si k srdci naše rady a  přestat úkoly odkládat a nebo na práci nemyslet B-)

Pokud ani pak nezamhouříte oko, tak to berte pozitivně. Bez jakýchkoliv výčitek si pochutnejte další den na hamburgeru s dvojitou dávkou hranolků a sveďte to na zatracené lipidy. B-)



Sdílení 

Naučte se pravidlům,
abyste je mohli správně porušovat.

Dalajlama

Je rozumné brát do hrsti rozum, ne žádnou část tohoto webu. © BRAINCUBE